تبلیغات
در گذر عمر - لذت پرواز
 
خدایا به من زیستنی عطا کن که درلحظه ی مرگ بر بی ثمری لحظه ایی که برای زیستن گذشته است حسرت نخورم ومردنی عطا کن که بر بیهودگی اش

لذت پرواز

نوشته شده توسط :رجبعلی جعفری وایقان
دوشنبه 13 خرداد 1392-04:29 ب.ظ

لذت پرواز

از انجایکه من پرواز را خیلی دوست داشتم وهمیشه آرزو داشتم که خلبان باشم ولی می دانستم این شغل در آن زمان هم پارتی درست حسابی می خواست هم پول ووقت مناسب که من هیچ کدام اینهارا نداشتم به همان منظور در آن زمان در فرودگاه دوشان تپه آموزش گلایدر دایر بود ومن از این فرصت استفاده کردم رفتم برای آموزش گلایدر ثبت نام کردم ودرتاریخ5/2/1355 برایم کارت هنرجوئی جهت آموزش هواپیمای بدون موتور همان گلایدر صادر شد که به جرات  می توانم بگویم بهترین دوران زندگی منو رقم زد که درروزهای جمعه صبح زود به عشق پرواز روانه فرودگاه دوشان تپه واقع در خیابان تهران نو سابق وخیابان  دماوند  فعلی پادگان نیروهوایی می شدم در اینجا بد نیست اشاره به مشخصات ونحوه پرواز با گلایدر را بر حسب جزوه ارائه شده از طرف آموزشگاه شرح داده شود 

کاملاً روشن است که برای آشنائی با طرز کارویا مورد استفاده وسیله یادستگاهی بهتر است که قبلاًبا خودآن وسیله آشنائی پیدا نمائیم لذا قبل از شروع پرواز بهتر است با ساختمان وطرز کار هواپیمای گلایدر که از تمام جهات تقریباًبا بیشتر هواپیماها شبیه است آشنا شویم ،بدیهی است در اینصورت علاوه بر دانش علمی هنگام پرواز بهتر می توانیم هوا پیمارا کنترل نموده وبیشتر از کار خود لذت ببریم .

هواپیماها منجمله گلایدر از قسمتهای زیر تشکیل یافته است

الف: بالها-که یکی سمت راست ویکی سمت چپ قرار داده شده

ب: بدنه – که جای خلبان وبار ویا وسایل دیگر می باشد

پ: فرامین-شامل شهپر ها وسطوح بالا برنده هواپیما وسکان عمودی می باشد

البته قسمت های اشاره شده اجزای اصلی هواپیما بوده در اغلب هواپیما هاقسمتهای کنترل کننده دیگری نیز نصب گردیده که به کنترل های دوم موسومند این فرامین ثانوی عبارتند از 1-فلاپ ها 2- تریم ها3- سرعت شکن

شرح فرامین اصلی :

1-شهپرها : بوسیله دسته استیک به راست وبه چپ (حول محور عرضی در امتداد محور طولی) حرکت می کند

2- کارسکان افقی متحرک:

بوسیله استیک به جلو وعقب (حول محور طولی در امتداد محور عرضی)حرکت می کند

3-کار سکان عمودی متحرک:

بوسیله پایی به چپ وراست (حول محور عمودی) حرکت می کند

فرامین ثانوی عبارتنداز

الف-فلاپ:

1-سطح بالهارازیاد می کند 2-برا هواپیمارا بیشتر می کند 3-سرعت استال را کم می کند ،زاویه ورودی رازیاد می کند بدون اینکه سرعت زیاد شود

ب- اربیرک: موقع فرود سرعت را کم می کند

پ- تریم: تعادل هواپیمارا حفظ می کند ونقش دوم آن اینست که فشار روی فرامین را کم می کند

نیروهای موثر برهواپیما عبارتند از 1- پسا 2- برا 3-نیروی کشش 4-وزن

1-وزن هواپیما ی گلایدر ثابت است ودرپرواز ابداً قابل تغیر نمی باشد

2-نیروی کشش همان نیروی است که بوسیله موتور هواپیما (جت یا ملخ دار)برای حرکت هواپیما بسمت جلو از آن استفاده می شود واین نیرو قابل تغیر است دو نیروی بالا گر چه دوعامل اصلی پروازمی باشند ولی ما بیشتر در باره دو نیروی مهم دیگر که در پرواز هواپیما موثر می باشند صحبت خواهیم کرد این دو نیرو عبارتنداز برا وپسا

                                                                                                                                            نیروی برا

نیروی وارد برهواپیما نیروی                                                                          نیروی کشش نیروی پسا   

                                                                                                                                    نیروی وزن پواپیما

تذکر : 1-اگر بال هواپیما کوچکتر باشد سرعت آن بیشتر میشود 2- اگر انحنای بال هواپیما کمتر باشد سرعت آن زیاد می شود

E.P       علامت اختصاری هواپیماهای ایران      (اکو  پاپا)

چک داخلی در هنگام پرواز

1-فلاپ جلو قفل 2- اریبرک (سرعت شکن یا ترمز هوایی) جلو قفل 3-تریم خنثی یعنی در وسط4-سرعت نما صفر –ارتفاع سنج صفر-اوج وفرود نما صفر چک دسته اضطراری وترمز چرخ

کارهای دست راست : 1-بستن کاناپی (درب)2- کارکردن بااستیک (دسته کنترل)3- تنظیم پایی ها4-کشیدن دسته اضطراری

کارهای دست چپ: کشیدن تی هندل 2-کشیدن فلاپ 3-کشیدن اربیرک 4-تنظیم تریم 5-گرفتن ترمز چرخ 6-صحبت کردن با بیسیم 7-تقه زدن به ارتفاع سنج که از سالم بودن آن  مطمین شویم

پرواز ناوبری

در پروازهای ناوبری قبل از همه چیز باید ارتفاع کافی بدست بیاوریم ومسیر خود را به درستی حساب کنیم

مثلاً اگر بخواهیم از میدان فوزیه تا تجریش پرواز کنیم راه هوائی در حدود 3کیلو متر است البته در واحد بین المللی که اگر آنرا برحسب پا حساب کنیم باید در حدود 10000 پا از زمین ارتفاع داشته باشیم تا بتوانیم با خیال آسوده این مسیر را طی کرده ودو باره همان مسیر را برگردیم وارتفاع کافی برای عملیات نشستن داشته باشیم

مسیر های پرواز

مسیر های پرواز با گلایدر از فرود گاه دوشان تپه : از مشرق رودخانه جاجرود –مغرب امتداد جاده قدیم شمیرانات –از شمال میدان تجریش تا استخر تهران پارس واز جنوب میدان فوزیه (میدان امام حسین )وداخل کوههای بی بی شهربانو

توضیحات اضافه که عیناً از سایت گرفته شده خدمت دوستداران پرواز ارائه می گردد.

هواپیماهایی را که بدون استفاده از انرژی موتور به پرواز درمی آیند، گلایدر یا بادپر می نامند. بال های این هواپیما بلندتر و باریک تر از هواپیمای معمولی است که نیروی «برای» بیش تری هم می دهند. گلایدرها را به کمک یک هواپیمای یدک کش به پرواز درمی آورند ودر زمان آموزش ما بوسیله وینچ winchکه با سیم بکسل مخصوص که یک طرف آن به قسمت جلوی گلایدر وصل بودوتا ارتفاع 200متر از سطح زمین بالا کشیده می شد ودر ارتفاع 200متر توسط هنر جو که درداخل گلایدر اهرمی بنام تی هندل زمانی که گلایدر به حد کافی اوج می گیرد، آن را رها می کنند. گلایدر با استفاده از نیروی باد، در هوا می ماند و آرام آرام از ارتفاع آن کاسته می شود. اگر سرعت باد با سرعت کاهش ارتفاع گلایدر یکسان باشد، گلایدر در ارتفاع ثابتی قرار خواهدگرفت، و وقتی سرعت بیش تر می شود، ارتفاع گلایدر افزایش می یابد. ابزار فرود برای گلایدرها شامل یک چرخ که زیر کابین خلبان نصب شده است و در عقب دم گلایدر چرخ کوچکی وجود دارد که از آسیب دیدن دم آن در هنگامی که روی زمین است، جلوگیری ‌کند.

تاریخچه ی ساخت گلایدر از تاریخ پیدایش و سیر تکاملی هواپیما مجزا نیست. بشر همواره تلاش کرد تا هواپیمایی مناسب با نیازهای ماموریتی خویش طراحی کرده و بسازد. هواپیمایی برای حمل مسافر، پرنده ای برای جاسوسی، جنگنده ای برای دفاع از حریم هوایی و... هواشناسی نیز ماموریتی قابل اهمیت بوده که برای انجام آن راه های فراوانی پیشنهاد و طراحی شده است. یک هواپیمای بدون موتور به راحتی می تواند ازعهده ی این ماموریت برآید. بنابراین در برخی از نیازهای بشر به پرنده های دست ساز خویش، سیستم پیش برندگی کارایی خویش را از دست داده و وجودش لازم نخواهد بود. حتی تفریح با این نوع خاص از هواپیما(گلایدر)امکان پذیر می باشد. شرکت هواپیماسازی شوایزر (Schweitzer)،که از قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی در دنیا می باشد و شصت وهفتمین سال عمر خود را طی می کند، سازنده ی یکی از نخستین گلایدرها در سال 1930 می باشد. این گلایدر که(GP1-1)نام گذری شد، در19 ژوئن به پرواز درآمد. ساخت این گلایدر 135 دلار هزینه دربرداشت. مدل بهبود یافته¬ی آن(SGP1-2)نیز بلافاصله بعد از نمونه اولیه ساخته شد. درسال 1937 گلایدر (SGP1-7)جهت فروش به باشگاه آلتسکروس (Altosqurusglider club)به قیمت 595 دلار ساخته شد. در سال 1940 گلایدر(SGS2-8)مسافت 219 مایل را پیمود و این اولین رکورد مناسب برای یک هواپیمای بدون موتور بود. در سال 1942 این شرکت جهت حمایت از نیروی هوایی ارتش امریکا شروع به ساخت گلایدرهای آموزشی(TG-2)کرد و در سال 1943 اولین پرواز گلایدر آموزشی(TG-3A)انجام شد. سطح بال ها و دم این پرنده از چوب ساخته شده بود. در سال 1946 مدرسه تجاری گلایدر توسط این شرکت افتتاح شد که هم چنان تا به امروز به کار خود ادامه می دهد و قدیمی ترین مدرسه گلایدر تجاری در دنیا است.

اجزای گلایدر

بال هفتی

زاویه ی بال هفتی، زاویه بال با افق می باشد. علت استفاده از این نوع بال افزایش پایداری عرضی یا مقابله با ممان roll می باشد.


مجموعه دم

این قسمت كه در انواع مختلف هواپیما دارای اشكال، انواع، اندازه ها و مدل های گوناگونی است. در اكثر هواپیماها معمولاً از دو سكان افقی و یك سكوی عمودی تشكیل می شود كه آن را از شكل و هم از نقش دم ماهی برخوردار می سازد. كار سكان افقی و عمودی و به طور كلی كار دم هواپیما آن است كه اولاً تعادل و ثبات هواپیما را در هوا تأمین می كند و ثانیاً در هدایت هواپیما به جهات راست و چپ و پایین و بالا كمك می كند. ساختمان سكان ها اساساً از همان اجزا و قطعات ساختمان بال تشكیل شده است و دارای همان استخوان بندی و همان شكل آئرودینامیكی بال می باشد.


سكان افقی:

شكل ظاهری و ساخت درونی این سكان تقریباً شبیه ساختمان بال است با این تفاوت كه بال همیشه ثابت است درحالی كه سكان افقی در بعضی هواپیماها ممكن است متحرك باشد و حول محور طولی خود بچرخد. هم چنین بال ها همیشه به بدنه متصل هستند درحالی كه سكان افقی را هم به انتهای بدنه و هم بالای دم عمودی متصل می كنند. سكان افقی كه در حالت معمولی یا خنثی تقریباً موازی سطح زمین است، درحال پرواز از بالا و پایین رفتن غیرضروری هواپیما جلوگیری می كند و ارتفاع مطلوب را برای پرواز نگه می دارد. سكان افقی در طرف چپ و راست خود دارای یك یا دو سطح متحرك به نام بالابر است كه به سكان افقی لولا می شوند و دارای تركیبی نظیر شهپرها می باشند. با این حال بالابرها كه در لبه ی عقبی سكان افقی تعبیه می شوند. برخلاف شهپرها كه خلاف جهت هم حركت می كنند، بالابرهای راست و چپ در جهت موافق هم عمل می كنند. عمل بالابرها به این صورت است كه اگر بالابرها به سمت بالا بیایند، هوای عبوری از روی دم افقی به بالابرها برخورد می کند، به آن فشار وارد می کند و قسمت عقب هواپیما را به سمت پایین می آورد و هواپیما حول محور عرضی عبوری از بال چرخیده و نوك هواپیما به سمت بالا حركت می كند و هواپیما رفته رفته اوج می گیرد. و بالعكس. در برخی از هواپیماهایی كه دارای بال های مثلثی می باشند، و لبه ی عقبی بال ها آن قدر امتداد یافته كه جای سكان افقی را گرفته است. در این موارد برخی شهپرها كار بالابرها را نیز انجام می دهند و به آن ها اِلوان می گویند. كار الوان ها به این صورت است: زمانی كه نیاز به چرخش هواپیما حول محور طولی احساس می شود، الوان ها نقش شهپرها را بازی می كنند و یكی از آن ها به سمت بالا رفته و دیگری از بال آویزان می گردد تا عمل رول انجام گردد و زمانی كه نیاز به تغییر ارتفاع می باشد، الوان ها هم سو شده و عمل بالابرها را انجام می دهند.

سكان عمودی:

این سكان همان طور كه از اسمش مشخص است، به طور عمودی در انتهای بدنه و بین دو سكان افقی قرار می گیرد. وظیفه ی آن ایجاد و حفظ تعادل عرضی هواپیما حین پرواز می باشد. برخی از هواپیماها ممكن است دارای دو سكان افقی باشند آن هم به علت این است كه در هنگام طراحی دم، زمانی كه از روابط حجمی دم استفاده می شود، مساحت مورد نیاز برای دم عمودی با حفظ شرایط مأموریت و مانورپذیری بیش ازحد زیاد می شود و به خاطر ملاحظات ساخت، از دو سكان عمودی در كنار هم استفاده می كنند. در قسمت انتهای سكان عمودی، سطح متحركی به آن لولا شده كه به آن رادر می گویند. حركت رادر و تأثیر آن روی هواپیما به این صورت است كه با حركت رادر به سمت چپ، هوایی كه از سمت چپ سكان عمودی به رادر برخورد می كند، آن را فشرده كرده و به آن اعمال نیرو می كند و باعث می شود كه قسمت دم هواپیما به سمت راست حركت كند و این گشتاور ایجاد شده حول محور عمودی باعث چرخش نوك هواپیما به سمت چپ می گردد. (یعنی درحقیقت اختلاف فشار بین دو سطح سمت راست و چپ سكان كه در این حالت، سمت چپ بیش تر می باشد، باعث این حركت او می شود.)

مشخصات گلایدر

طول بال: 160 سانتی متر

طول بدنه: 96 سانتی متر

نوع دم: معمولی

نوع بال: هفتی

وزن پرواز: 100 گرم

در گلایدر هنر جو درجلوی کابین وخلبان یا مربی در عقب کابین قرار دارند

من توانستم درآن ایام 70ساعت پرواز با گلایدر های بنامهای چارلی ،آلفا وبتا وبا خلبان آقای محمدی وخلبان پازوکی داشته باشم

وبهترین پرواز من در ارتفاع 15000 هزار پای باخلبان پازوکی بود مدت زمان پرواز 30دقیقه بود که در ارتفاع بالا با دست اندازهای هوایی روبروبودیم وبر اثر فشردگی وسبکی هوا اصطلاحاً در چاههای هوایی می افتادیم وخیلی هیجان داشت ویک روز به یادماندنی عمر من محسوب می شود.توضیح اینکه اندازه هر پا 48/30سانتی متر می باشد

افسوس که بعلت گرفتاری ومشغله درسی نتواستم پروازرا ادامه دهم  برگردم به اصل مطلب

 





نظرات() 


Eyelashes Ticker
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 02:17 ب.ظ
Good information. Lucky me I ran across your site by chance
(stumbleupon). I've bookmarked it for later!
Eye lash
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 12:13 ق.ظ
This iss a really ggood tip particularly to those fresh to
the blogosphere. Brief but very accurate info… Appreciate your sharing this one.

A must reqd article!
Latesha
دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 04:28 ب.ظ
Hi, i feel that i noticed you visited my web site thus i got
here to go back the desire?.I am attempting too find things to enhance my website!I guess its adequate to make use of a
few of your concepts!!
Will
دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 06:31 ب.ظ
Magnificennt website. Lots of helpfu informatikn here.
I'm sendinng it to several friends ans also sharing in delicious.
And obviously, thankjs on your sweat!
rite
شنبه 25 فروردین 1397 07:53 ق.ظ
I reallү ⅼike your blog.. very nice colors & theme.

Ɗid you design thiѕ website ʏourself оr did you hire ѕomeone tߋ dо it fօr yօu?
Plz answer back as I'm looking to construct mʏ oᴡn blog and would ⅼike to find out ᴡhеre u got thiѕ from.
tһanks a lօt
getroman.com
جمعه 24 فروردین 1397 02:59 ق.ظ
Tһɑt іs a great tip ρarticularly to those new to
the blogosphere. Short ƅut verʏ accurate іnformation… Ꭲhank үou for sharing this one.

Amust read article!
viagra super active review
پنجشنبه 23 فروردین 1397 11:41 ق.ظ
Thɑnks for sharing your tһoughts օn لذت. Rеgards
buy lumigan eyelash growth
پنجشنبه 9 فروردین 1397 01:30 ب.ظ
hhey here and thank yyou for your info – I've definitely picked up something
neww from right here. I did however experrtise some technical issues using this website, as I
experienced to reload the website lots of times previous to I could get iit to losd correctly.
I had been wonddering if your web host is OK? Not that I am complaining, but slow loading instnces times
will often affect your placement in ggoogle and could damage your quality score if ads and
marketing with Adwords. Anyway I'm adding this RSS to my e-mail and could look out foor much more of
your respective intriguing content. Make sure you update this again soon.
mezo
سه شنبه 7 فروردین 1397 03:08 ق.ظ
Having rеad tһis I Ьelieve it was reаlly enlightening.
І apprecіate you finding the time ɑnd energy to put this information toցether.
Ι once again find mʏѕelf personally spending ɑ signifісant amount of time both reading and commenting.
Вut so wһat, it was stilⅼ worth іt!
Online cialis
شنبه 4 فروردین 1397 09:51 ب.ظ

Many thanks. Valuable stuff!
bulk cialis cialis kaufen american pharmacy cialis generic cialis in vietnam order a sample of cialis price cialis wal mart pharmacy cialis 50 mg soft tab 40 mg cialis what if i take cialis uk cialis professional yohimbe
Buy cialis
پنجشنبه 2 فروردین 1397 04:59 ب.ظ

Useful posts. Thanks.
free generic cialis cialis 50 mg soft tab order cialis from india how to purchase cialis on line cialis daily dose generic acheter du cialis a geneve estudios de cialis genricos purchase once a day cialis cialis taglich where to buy cialis in ontario
std testing cost
شنبه 13 آبان 1396 04:58 ب.ظ
از چندین سایت دیدن کردم اما ویژگی صوتی برای آهنگ های صوتی که در این سایت وجود دارد
واقعا شگفت انگیز است
stds testing
شنبه 13 آبان 1396 04:48 ب.ظ
من این وبلاگ را با استفاده از پسر عموی من پیشنهاد کردم. من دیگر مطمئن نیستم که آیا یا نه
این پست به وسیله او نوشته شده است، زیرا هیچ کس دیگری چنین تقریبا مشکل من را درک نمی کند.
تو فوق العاده ای! با تشکر!
Can you have an operation to make you taller?
شنبه 14 مرداد 1396 11:16 ب.ظ
Thanks for ones marvelous posting! I seriously enjoyed reading it,
you could be a great author. I will ensure that I bookmark your blog and
will often come back down the road. I want to encourage yourself to continue your
great work, have a nice evening!
vitamin d helps foot pain
پنجشنبه 15 تیر 1396 07:49 ق.ظ
I am very happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the
accidental misinformation that's at the other blogs. Appreciate your sharing this
greatest doc.
at home std test kit
یکشنبه 4 تیر 1396 10:22 ب.ظ
core از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین در آیا واقعا
حل و فصل درست با من پس از برخی از زمان.
جایی درون جملات شما قادر به من مؤمن متاسفانه تنها برای while.
من این مشکل خود را با جهش در مفروضات و شما
خواهد را سادگی به کمک پر همه کسانی شکاف.
در صورتی که شما که می توانید انجام من خواهد قطعا بود تحت تاثیر قرار داد.
foot pain ball
پنجشنبه 1 تیر 1396 12:35 ق.ظ
First off I would like to say terrific blog! I had a quick
question which I'd like to ask if you do not mind. I was
interested to know how you center yourself and clear your thoughts before
writing. I have had a difficult time clearing my thoughts in getting my ideas out there.
I do enjoy writing however it just seems like the first
10 to 15 minutes are wasted just trying to figure out how to begin. Any suggestions or hints?

Many thanks!
std clinic near me
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:14 ق.ظ
بسیار چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب
در آغاز آیا واقعا نشستن خوب با من پس از برخی از زمان.

جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن اما فقط برای
بسیار در حالی که کوتاه. من این مشکل خود را با جهش در منطق و شما ممکن است را سادگی به پر کسانی
که شکاف. در این رویداد شما در واقع که می توانید انجام من خواهد قطعا بود تحت تاثیر قرار داد.
Dee
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:05 ب.ظ
It's remarkable to pay a quick visit this site and reading the views of all mates regarding this post, while I am also zealous of getting familiarity.
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 02:51 ق.ظ
What's up, its fastidious article concerning media print, we all be familiar with media is a great source of data.
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 03:06 ق.ظ
Hey! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
There's a lot of folks that I think would really appreciate your content.
Please let me know. Many thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox